//
acum cititi...
Administratie, Transport

Bike-sharing a la Cluj

Ma documentam de vreo 2 saptamani pentru un articol despre initiativele primariei in privinta transportului alternativ si am dat peste un blogpost interesant despre situatia proiectului de bikesharing.

Proiectul Bike Sharing in Cluj un esec total  a aparut pe blogul lui Lucian Fanea.

” Anuntat cu surle si trambite si sutinut inclusiv de toate autoritatile locale posibile si impozibile, proiectul de statii de inchiriere biciclete incluzand si trasee destinate biciclistilor, in Cluj-Napoca, s-a impotmolit aproape fara orizont.
Statiile de inchiriere biciclete trebuiau realizate in baza unui proiect cu finantare europeana si trebuia finalizat la 01.04.2013, lucru care nu s-a mai realizat desi a trecut mai bine de 1 an de la acel termen. „

De ce sunt importante bikesharing-ul si promovarea transportului cu bicicleta? Dincolo de ratiuni precum promovarea sanatatii locuitorilor, a sportului si a miscarii, bicicleta e astazi o alternativa eficienta pentru degrevarea oraselor de incarcarea traficului auto, cu toate relele aduse de acesta: poluare, trafic aglomerat, intarzieri, incidente de trafic, invadarea spatiului urban de masini. Sa nu uitam nici de problema combustibililor fosili.

De asemenea pentru a putea pietonaliza centrul Clujului, care e invadat de masini, trebuie sa reconfiguram traficul auto. Vedem peste tot in centru masini, pentru ca acum orasul prioritizeaza traficul auto, nu cel pietonal. Inclusiv marile obsesii ale edililor clujeni sunt parcarile. Va fi imposibil ca sa rezolvam problema invadarii spatiului urban de masini, prin constructia de parcari noi, din 4 motive:

1. Nu exista spatiu suficient pentru necesarul de parcari.

2. Proiectele sunt costisitoare si greu de executat in comparatie cu necesitatile actuale. Parkinguri supraterane nu se potrivesc cu arhitectura centrului. Parkingurile subterane sunt scumpe si se impiedica de probleme precum reteaua de utilitati.

3. Parcarile la randul lor vor genera trafic si aglomeratie in jurul lor

4. La dinamica actuala a traficului auto, noua capacitatea va fi depasita de cresterea traficului. De accea tendinta trebuie inversata.

Trendul global in planificarea urbana este de a reconfigura orasele in jurul pietonului, nu a soferului, pentru a produce o crestere a calitatii vietii. Acest lucru e viabil si a fost demonstrat in metropole cu probleme majore de trafic  precum New York sau Curitiba.
Acest lucru nu il vom putea face fara 2 pasi obligatorii:

1. O schimbare majora a RATUC, prin extinderea si modernizarea parcului auto, reconfigurarea traseelor, a statiilor si a frecventei de transport. Aici am scris o analiza pe larg despre cum ar putea arata transportul urban in Cluj.

2. Promovarea tranportului cu bicicleta, prin extinderea pistelor si un bikesharing functional.

Problemele cu actualul proiect de bikesharing sunt insa consistente:

1. Sunt prevazute vreo 50 de statii si 500 de biciclete. Ce inseamna asta intr-un oras de dimensiunea Clujului?

2. Nu e limpede cum e proiectata reteaua de statii de self-service (capacitate/incarcare) in functie de frecventa, incarcare si utilizatori.

3. Scopul in sine nu e bike-sharingul ci promovarea bicicletei ca alternativa generala de transport. La ce bun sa faci statii, daca nu faci parcari de biciclete pentru restul? Si cine se va incumeta sa circule prin traficul aglomerat pe bicicleta fara piste dedicate, in afara unei minoritati tinere si mai curajoase?

Bikesharing fara o retea continua, extinsa de culoare dedicate este o abureala trista. Pistele dedicate pentru biciclisti nu trebuie construite in dauna pietonilor (ca acum), ci a masinilor. Iar spatiul carosabil poate fi eliberat doar prin reducerea traficului, in urma eficientizarii si reproiectarii sistemului public de transport.

Alte proiecte sunt fie megalomane (monorailul de Cluj, tunele in zona centrala) fie sunt ineficiente (inelele interioare).

La nivel global se remarca azi tendinta de a reconfigura orasele in jurul omului si nu al automobilului si de a promova solutiile alternative de transport. Mai multe puteti vedea in acest articol.
La final va propun prezentarile facute la TED de catre Janette Sadik-Khan, transportation commissioner of New York City si Enrique Penalosa, fost primar al capitalei columbiene Bogota.

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un comentariu

Vrei ultimele articole prin email?

Follow Proiect Cluj on WordPress.com